Har du noen gang lagt merke til at det er relativt lett å spille mot noen sjakkspillere, mens det er nesten umulig å slå andre?

?

Selvfølgelig, noen spillere er svakere og dermed lettere å spille mot, noen spillere er sterkere og dermed vanskeligere å spille mot. Men stiller du deg spørsmål om hvorfor denne spilleren regnes som sterk, mens den andre regnes som svak? Er det fordi han eller hun har åpninger som et leksikon bygget inn i sitt hode, lar Nalimovs sluttspillbord gjøre det slik at han kan spille perfekt sluttspill, eller kan han beregne «zillions» trekk fremover? Ikke nødvendigvis.

Alle sjakkspillere ønsker å bli den vanskeligste typen og den beste til å håndtere alle motstandere og sjakkmaskiner. Men hvordan kan du en gang i fremtiden få til det? Er det for det første nødvendig å huske tusenvis av åpningslinjer og teoretiske sluttspill?

Det å memorere teori vil definitivt ikke skade deg i sjakk. Jeg tror ikke personlig at det å bli en sjakkekspert er det som vil definerer deg «hard sjakkmotstander».

Den generelle oppfatningen er at det er vanskeligst å spille mot en motstander som skaper «problemer» på sjakkbrettet. Se for deg at du spiller et sjakkparti mot en motstander «Arne». Han spiller bare noen halv-ubrukelige profylaktiske trekk hele tiden: ingen gafler, ingen trusler og ingen forståelige angrep. Men legg merke til at: med denne typen motstand kan du gjøre hva du vil på sjakkbrettet!!
Du kan bygge en veldig sterk posisjon, sette Kongen i sikkerhet, sette Hestene i sentrum, på åpne diagonaler, Tårn på åpne filer og ganske mye automatisk vinne spillet.

Se for deg et annet scenario: motstanderen «Bamse» skaper alltid vanskeligheter for deg. På grunn av hans smarte trekk ender du opp med en dårlig Løper og Springere som ikke har noe å gå. Du vil gjerne bli aktiv, fremoverlent og angripe, men i stedet må du svare på de umiddelbare truslene hans – hvis du vil holde stillingen ved like og ikke bli matt. Vi kaller denne typen motstandere «hard», fordi han skaper problemer du kan løse. Altså hard i «gåsetegn». Tommelfingerregel nr, 1 er: jo flere problemer en spiller er i stand til å skape, jo sterkere sjakkspiller er han, men når du først vet den sanne forskjellen mellom «sterke» og «svake» sjakkspillere, er det på tide å gi deg noen tips! Tips til hvordan du kan bli enda bedre til å håndtere de «harde» spilleren. Les videre!

Hovedregel nr. 1

Ikke spill et trekk bare fordi du føler at du må! Vent! Det er ikke poenget med sjakk – det å gjøre et trekk fordi motstanderen blir utålmodig…. Det er veldig enkelt å gjøre et trekk, det er imidlertid vanskelig å gjøre gode trekk og det er nesten umulig å gjøre de beste trekkene. Før du gjør et trekk, tenk på hvilke problemer dette trekket ville påføre motstanderen din! Det beste trekket er det som gjør flere ting på en gang, for eksempel utvikler din posisjon, dine egne brikker, truer med å vinne brikker og forhindrer motstanderen fra farlige handlinger. God bevegelse oppnår kun den sjakkspilleren som tvinger motstanderen til å spille noe han ikke vil spille. Dersom trekket du spiller ikke skaper trusler og ikke gjør motstanderens situasjon vanskeligere, er det mest sannsynlig ikke et godt trekk. Følg med på klokken, og se etter en bedre trekk.

Husk at poenget med å gjøre trekk i sjakk er å skape problemer for motstanderen din! Jo flere problemer du skaper for motstanderen din, jo tryggere vil din egen konge være.

Generell regel nr. 2

Ikke bytt brikker bare fordi du har mulighet. Før du utveksler brikker, tenk på hvordan og hvorfor du vil ha en fordel av det. Du vet sikkert at det å bytte en ridder for en dronning vanligvis er en god deal (selvfølgelig hvis du ikke blir satt matt neste trekk..). Hva om du har behov for å avgjøre hvilken brikke som er bedre i nåværende posisjon; springer eller løper (?) eller til og med din springer eller motstanderens springer? Her er ting litt mer tvetydig enn 9 vs. 3 poeng som i Dronning vs. springer-eksempel. Som en generell regel bør du sammenligne løper vs. springer med tilgjengelig åpen plass som på bretet, noe som betyr at jo mer åpen stillingen er, jo sterkere er løper og svakere er springer (hest). Dette fungerer også bakover, noe som betyr at mindre åpen plass gjør en springer sterkere og en løper svakere.

Hva om du trenger å sammenligne to løpere? Det mer aktive stykket er vanligvis bedre enn et mindre aktivt stykke. Hvis din løper er aktiv, bør du ikke bytte den mot en passiv løper eller springer fra motstanderen din. For mer presis posisjonsanalyseinformasjon, kan det være lurt å lese bøker og artikler om dette. Mye er skrevet!

Sterke sjakkspillere bytter ikke brikker med motstanderen uten kompensasjon. Hvis de utveksler brikker, prøver de å få «overlegne brikker» i forhold til motstanderens, altså en løsning som passer bedre for sin egen posisjon på brettet.

Generell regel nr. 3

Du bør være spesielt forsiktig med å utveksle brikker når spillet nærmer seg sluttspilletappen. Når du bytter siste sett med brikker og går inn i Konge og bonde sluttspill, må du sørge for at bøndene dine ikke er dårligere enn motstanderens. Hvis følgende forhold gjelder, er det definitivt ikke et gunstig tidspunkt å spille Konge og bonde-sluttspillet:

  • Din motstander har flere bønder enn deg
  • Motstanderen har passert dine bønder og kan fremme sine bønder før du gjør det
  • Motstanderens konge er mer aktiv

Dette er kun generelle regler og ikke fasit. Hver regel har unntak.

Som en generell regel, bør du huske på at dersom du har en dårlig posisjon for Konge og bondesluttspill, bør du unngå stykkeutvekslinger og bytte av bønder. Ved å unngå dette vil du ha flere sjanser til å skape problemer for motstanderen din og dermed øke sjansen din for et gunstig utfall av spillet.